Ako prežiŤ v období krízy

madox_0_strugling_chocolate_maker_hard_times_finance_troubles_d051c246-a464-4999-990d-b6f76a9582c3_3
SÚčasná situÁcia na burzovom trhu

Dodávky kakaových bôbov do prístavov NA Pobreží Slonoviny, najväčšom pestovateľskom regióne, dosiahli do 23. júna 2024 od začiatku sezóny 1. októbra 2024 len 1,577 milióna metrických ton, čo je pokles o 27,7 % oproti rovnakému obdobiu v minulom roku.

*Ceny kakaa v piatok skončili neisto, pričom cena bôbov v New Yorku klesla na 3-týždňové minimum. Obavy z dopytu sú negatívnym faktorom pre cenu kakaových bôbov. V stredu, výrobca čokolády Nestle SA predpovedal, že spotrebitelia budú obmedzovať nákup čokolády, pretože nedávne historické zvýšenie cien kakaových bôbov, sa postupne prenesie na výrobcov, a prinúti ich zvýšiť ceny.

* Obchodníci uviedli, že výhľad na úrodu 2024/25 v západnej Afrike zostáva neistý, pričom prebiehajú prieskumy rátania strukov.

* Slabá úroda na Pobreží Slonoviny a v Ghane v tejto sezóne spôsobí, že trh začne sezónu 2024/25 s veľmi malými zásobami, čím sa zvýši význam úrody budúcej sezóny.

* Septembrové kontrakty na kakaove bôby v New Yorku klesli o 13,1 % na 7 742 dolárov za tonu. Aktualna cena sa stále drží na približne 8800 dolárov za tonu.

COCOA_2024-06-24_14-21-52

 

Rastúce náklady a klesajúca ponuka bôbov znamenajú, že inovácia a kreativita sú  pre čokolatiérov nevyhnutné. Tí dúfajú, že prečkajú búrku v dodávkach.

Ceny kakaa dosiahli tento rok historické maximum, pričom v apríli dosiahli vrchol 12 261 dolárov za tonu. Nedivme sa, že to vytvára obrovský tlak na výrobcov čokolády. „Čokoládové značky nemajú inú možnosť, ako zvýšiť ceny a riskovať objem predaja,“ uviedla CoBank, súčasť amerického systému Farm Credit System, vo svojom výskumnom brífingu.

 Podľa Euromonitoru je to trend, ktorý je už v hre, pričom správy ukazujú, že maloobchodné ceny sa za posledné dva roky zvýšili o 17 %.

Čokoláda a efekt rúžu

Podobne ako predaj kozmetiky, ktorý historicky zostáva silný aj napriek hospodárskemu poklesu, sú nákupy cukroviniek tiež vnímané ako cenovo dostupné potešenie, dokonca aj v čase krízy životných nákladov – v skutočnosti nedávna štúdia National Confectioners Association (NCA) ukázala, že takmer tri štvrtiny (74%) spotrebiteľov, považujú sladké pochúťky za cenovo dostupné. Napriek tomu, tá istá skupina priznala že šetrí, pričom takmer polovica (45%) znižuje svoje výdavky zmenou značky cukroviniek, typu, veľkosti produktu alebo predajcu.

Čo môžu výrobcovia robiť?

Hľadajte vedecké inovácie

Hoci ešte nie sú dostupné v dostatočnom rozsahu, pokroky v biotechnológii čoskoro umožnia pestovanie bio-identických ingrediencií v laboratóriu, čo zvýši udržateľnosť, zmierni riziko zmeny klímy, a v konečnom dôsledku zníži náklady. Napríklad Circe Bioscience dokázala premeniť mikróby a skleníkové plyny na kakaové maslo, zatiaľ čo izraelský start-up Kokomodo nedávno vystúpil z utajeného režimu, a oznámil svoj úspech v pestovaní kakaa.

Alternatívy čokolády môžu tiež poskytnúť riešenie, pričom využívajú fazuľu, hroznové semená, ovos a slnečnicové semená na výrobu cukroviniek bez čokoládovej suroviny.

Vyhľadajte dodávateľov, ktorí dokážu škálovať výrobu.

So zmenou klímy, ktorá ovplyvňuje objemy kakaových bôbov, sú dodávatelia veľmi motivovaní podporovať iniciatívy, ktoré pomôžu stabilizovať trh. Napríklad čokoládový gigant Barry Callebaut nedávno predstavil svoj model pestovania kakaa, Future Farming Initiative (FFI), ktorý je navrhnutý na škálovanie udržateľnej produkcie kakaa. Oddelenie FFI značky, je zodpovedné za vývoj technológie, a schopnosti výskumu a vývoja na podporu spolupráce medzi farmármi a širším sektorom kakaa.

 

gold plated fruit

 

Prijmite prémiovú stratégiu

Najviac budú zápasiť výrobcovia horkej čokolády, kvôli vyššiemu percentu kakaa v produktoch. „S čistou čokoládou nemáte žiadny priestor na manévrovanie,“ hovorí Christoph Reh z Institute of Food Technologists. „Pri iných produktoch môžete zvýšiť podiel ostatných  ingrediencií, ako je pridanie viac mlieka, orechov alebo hrozienok, ale nie pri čistej čokoláde.“

Toto robí život obzvlášť náročným pre remeselných čokolatiérov, ktorí sú menej schopní absorbovať dodatočné náklady a môžu dokonca zistiť, že ich objednávky čokolády sú úplne zrušené. „Niektorým menším výrobcom boli ich zmluvy na rok 2024 zrušené šesť, alebo viac mesiacov po uzavretí zmluvy na dodávky. Jednoducho preto, že tieto dodávky nie sú, a ani sa neočakávajú.“ hovorí Billy Roberts, ekonóm pre potraviny a nápoje v CoBank.

Existujú však aj dobré správy, pretože Roberts verí, že vďaka svojej povesti zdravšieho pôžitku a trhovej pozícii ako prémiového produktu, môžu výrobcovia horkej čokolády ospravedlniť vyšší cenový bod. „Spotrebitelia sa už sami naladili hľadať možnosti s vyšším obsahom kakaa, ako prostriedok na premenenie čisto pôžitkárskeho produktu, na viac zdravie obohacujúci produkt,“ hovorí.

Myslite nad rámec tabuľky čokolády

Šikovní výrobcovia cukroviniek investujú do iných sektorov, aby znížili svoju závislosť od čokoládovej suroviny, a popri čokoládových výrobkoch uvádzajú na trh iné cukrovinky, gumové cukríky a želé fazuľky. „Videli sme, ako mnohí výrobcovia zvyšujú svoj podiel nečokoládových cukroviniek,“ hovorí Roberts. Príkladom je Ferrero, ktoré inovuje svoju značku cukríkov Tic Tac a nedávno uviedlo na trh prvú žuvaciu verziu týchto ikonických cukríkov.